Facebook
< Tilbage

Vindere af FoodTech Challenge bag mælkedrik med renset vand30-10-2014 - 10:39

Dommerkomitéen lagde i deres afgørelse vægt på, at der har var tale om en meget simpel løsning, som har store muligheder for at kunne blive realiseret

En meget simpel løsning på, hvordan mennesker uden adgang til rent vand og køleskab alligevel kan få en vitamin- og proteinrig drik, sikrede torsdag eftermiddag fem unge studerende titlen som vindere af FoodTech Challenge – sponsored by Damstahl.

De fem unge deltog sammen med fire andre grupper i en konkurrence, der i de seneste tre dage har fundet sted under Nordeuropas største fagmesse for fødevareteknologi

De fem grupper havde tirsdag hver fået stillet en opgave fra en virksomhed.

Vinderne havde fået en opgave fra Dupont som lød på, hvordan man kan bringe en mælkebaseret blanding af protein, vitaminer og mineraler ud til områder, hvor adgangen til rent vand og køleskab er begrænset.

Dupont-holdet havde taget udgangspunkt i, at der er 800 millioner mennesker, der sulter og heraf bor mere end 200 millioner syd for Sahara. Derfor var holdets løsning målrettet det område.

Deres løsning indeholder en plastpose med mælkepulver. Heri fyldes vand fra en plastflaske. Flasken indeholder en lille carbon-enhed, som sørger for at rense det snavsede vand, så det kan bruges som drikkevand.

Dommerkomitéen lagde i deres afgørelse vægt på, at der har var tale om en meget simpel løsning, som har store muligheder for at kunne blive realiseret. Desuden havde gruppen inddraget mulighederne for at det kunne blive et nye marked for mælkepulver for eksempelvis Arla –så det er en løsninger, der kommer hele vejen rundt, som dommerne udtrykte det.

Den endelige vinder blev, efter at holdene havde præsenteret deres projekter, afsløret af administrerende direktør Mikael Sthaalros, Damstahl.

Pressemeddelelsen er skrevet af Helge Lynggaard

< Tilbage